................................................................ Διαδικτυακή Εφημερίδα με καθημερινή ενημέρωση για τον πολίτη ..............................................................
______________________________________________________________________________________________________________________
* Εβδομαδιαία ειδησεογραφική, οικονομική Eφημερίδα από το 1993 * Σύμβουλος Έκδοσης: Πάνος Σ. Αϊβαλής, - email: athenspress1@gmail.com
________________________________________________________________________________________________________________________

*

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
..."Σκέφτομαι πως αυτά τα τρία συστατικά πρέπει νά 'χει η ζωή: το μεγάλο, το ωραίο και το συγκλονιστικό.Το μεγάλο είναι να βρίσκεσαι μέσα στην πάλη για μια καλύτερη ζωή. Όποιος δεν το κάνει αυτό, σέρνεται πίσω απ' τη ζωή. Το ωραίο είναι κάθε τι που στολίζει τη ζωή. Η μουσική, τα λουλούδια, η ποίηση. Το συγκλονιστικό είναι η αγάπη................................................................................................................ Νίκος Μπελογιάννης [1915-1952]
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Παρασκευή, 11 Ιανουαρίου 2008

Τα εξώφυλλα της Athens Voice στο Μουσείο Μπενάκη

Η Τέχνη στην Πρώτη Σελίδα στην Αθήνα

Εβδομήντα δύο εξώφυλλα φιλοτεχνημένα από διάφορους καλλιτέχνες περιλαμβάνει η ετήσια έκθεση της Athens Voice Η Τέχνη στην Πρώτη Σελίδα που φέτος φτάνει στην τρίτη της διοργάνωση. Η έκθεση, το πρόγραμμα των εγκαινίων της οποίας περιλαμβάνει πολλά και διάφορα, πραγματοποιείται στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς από τις 14 Ιανουαρίου ως τις 10 Φεβρουαρίου.
Στην έκθεση εκτός από τα εξώφυλλα εκτίθενται επίσης ένα πρωτότυπο χάρτινο φόρεμα-γλυπτό διαμέτρου 3 μέτρων που φιλοτέχνησε ο καλλιτέχνης Νίκος Φλώρος με 400 τεύχη της εφημερίδας, καθώς και ένα εικαστικό έργο τοίχου που σχεδίασαν από κοινού οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες.
Ειδικά τη βραδιά των εγκαινίων που ξεκινά στις 20:00, το πρόγραμμα προβλέπει μία ώρα μουσικής με το Σταμάτη Κραουνάκη, sets από γνωστούς και αγαπημένους djs, αλλά και διάθεση (με σειρά προτεραιότητας) των περιορισμένου αριθμού υπογεγραμμένων αντιτύπων των εξωφύλλων που φιλοτέχνησαν οι καλλιτέχνες Διαμαντής Αϊδίνης, Αντώνης Κυριακούλης, Φώτης Πεχλιβανίδης, Μανόλης Χάρος και Μανόλης Ζαχαριουδάκης.
Η έκθεση συνοδεύεται από κατάλογο ο οποίος διατίθεται στο πωλητήριο του Μουσείου σε όλη τη διάρκεια της έκθεσης.

Πέμπτη, 10 Ιανουαρίου 2008

Το "Φύτεψε τις Ρίζες Σου στην Ελλάδα" συμμετέχει στην αναδάσωση της Πεντέλης



AΠE: Πρωτοβουλία για την αναδάσωση των βουνοπλαγιών της Αθήνας που επλήγησαν από τις καταστροφικές πυρκαγιές το περασμένο καλοκαίρι αναλαμβάνει ομάδα Ελληνο-Αμερικανών, Κύπριοι επιχειρηματίες, στελέχη πρεσβειών, Δήμοι και οικολόγοι, ενώνοντας τις δυνάμεις τους σε μία κοινή προσπάθεια με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και την Διεύθυνση Αναδάσωσης Αττικής. Η πρωτοβουλία ξεκινά την ερχόμενη Κυριακή 13 Ιανουαρίου από το βουνό της Πεντέλης, το οποίο φιλοξενεί τα λατομεία που στην αρχαιότητα έδωσαν το περίφημο λευκό πεντελικό μάρμαρο με το οποίο χτίστηκαν πριν από 25 αιώνες τα μνημεία της Ακρόπολης. Ανάμεσα στις ηγετικές μορφές της πρωτοβουλίας συγκαταλέγεται ο κ. Στέλιος Χατζηιωάννου, ο Κύπριος ιδρυτής και πρόεδρος του ομίλου easyGroup με έδρα το Λονδίνο, που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τις εταιρείες easyJet, easyCruise και easyHotels. Παρόν θα είναι επίσης ο Υφυπουργός Γεωργικής Ανάπτυξης κ. Κωνσταντίνος Κιλτίδης, ενώ φθάνουν αεροπορικώς αυτή την εβδομάδα ακόμη και εθελοντές από την Αμερική.
Η πρωτοβουλία απέκτησε νέα ώθηση με την σύμπραξη της οργάνωσης "Φύτεψε τις Ρίζες Σου στην Ελλάδα". Η οργάνωση έχει έδρα στο Σικάγο στις Η.Π.Α. και στην Αθήνα, και λειτουργεί υπό την αιγίδα του Παγκόσμιου Συμβουλίου Αποδήμου Ελληνισμού και του Ελληνο-Αμερικανικού Εθνικού Συμβουλίου (Hellenic American National Council).

Τα δάση της Πεντέλης καταστράφηκαν σχεδόν ολοσχερώς από την φοβερή πυρκαγιά που σάρωσε την περιοχή στις 16 Αυγούστου 2007. Ένας 57-χρονος βρίσκεται κρατούμενος στις Φυλακές Κορυδαλλού σε αναμονή δίκης με την κατηγορία του συγκεκριμένου εμπρησμού.

«Η ανταπόκριση και η βοήθεια του κόσμου για τις περιοχές που επλήγησαν περισσότερο από τις πυρκαγιές στην Ελλάδα είναι μεγάλη και αρκετά έργα αποκατάστασης σπιτιών και χωριών φαίνεται να προχωρούν ικανοποιητικά», δήλωσε ο κ. Χατζηιωάννου μετά από επίσκεψή στις καμμένες περιοχές και τα λατομεία της Νέας Πεντέλης. «Πιστεύω πως ήρθε η ώρα να εστιάσουμε την προσοχή μας στο Πεντελικό Όρος, λόγω της σημασίας του για τις περιβαλλοντικές ανάγκες των Αθηναίων και της συνεισφοράς του στην παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά.»

«Εάν αυτό το εγχείρημα πετύχει, θα μπορέσουμε στη συνέχεια να προχωρήσουμε και σε άλλες περιοχές της Αθήνας και της Ελλάδας γενικότερα», πρόσθεσε. «Χαίρομαι ιδιαίτερα που συμβάλλω σ’ αυτή την αξιόλογη προσπάθεια. Πιστεύω πως τόσο ο χρόνος όσο και οι οικονομικοί πόροι που έχω δεσμευθεί να διαθέσω θα αποτελέσουν τον καταλύτη για να ενθαρρυνθούν κι άλλοι να συνεισφέρουν στην αναδάσωση της Αθήνας».Η Ελληνο-Αμερικανική οργάνωση "Φύτεψε τις Ρίζες Σου στην Ελλάδα" έχει διοργανώσει αναδασώσεις σε αρκετές περιοχές της Ελλάδας από το 1999. Για εφέτος έχει διοργανώσει δεύτερη δενδροφύτευση σε έναν από τους πιο σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας, στο αρχαιολογικό πάρκο του Δίου στην Πιερία και στην Κασσάνδρα της Χαλκιδικής, σε συνεργασία με το Σωματείο “Οι φίλοι του Πράσινου” που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη. Μεταξύ άλλων ξεκίνησε μια πρωτοποριακή εκστρατεία για τη συγκέντρωση χρημάτων για την περιοχή του Ταυγέτου που αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα οικοσυστήματα στην Ελλάδα. Η οργάνωση έχει επίσης αποφασίσει να εστιάσει την προσοχή της στα βουνά που περιβάλλουν την Αθήνα.

«Η αναδάσωση των περιοχών που επλήγησαν από πυρκαγιές στην Ελλάδα αποτελεί τον κύριο σκοπό του οργανισμού μας,» δήλωσε ο κ. Θεόδωρος Σπυρόπουλος, Συντονιστής του Σ.Α.Ε. των ΗΠΑ. «Η Πεντέλη έχει ιδιαίτερη σημασία τόσο για το περιβάλλον της Αθήνας όσο και για τη συμβολική της σημασία καθώς από το πεντελικό μάρμαρο χτίσθηκε ο Παρθενώνας, ο οποίος αποτελεί το κορυφαίο μνημείο του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού και αποτελεί το σύμβολό του διεθνώς».

Η πρωτοβουλία για το βουνό της Πεντέλης, και ειδικά τα κατεστραμμένα δάση κοντά στα αρχαία λατομεία που παρείχαν το μάρμαρο των μνημείων της Ακρόπολης, ανήκει στη νεοϊδρυθείσα οργάνωση “Ανεξάρτητη Κίνηση Αναδάσωσης Δεν Ξεχνώ – Αναδάσωση Τώρα!». Mέλη της αποτελούν ιστορικοί, πυροσβέστες, οικολόγοι, στελέχοι τοπικών οργανώσεων καθώς και Έλληνες και ξένοι δημοσιογράφοι. Η πρωτοβουλία τους για συμβολή στην αναδάσωση της περιοχής έχει λάβει την έγκριση της Διεύθυνσης Αναδάσωσης Αττικής.
Η πρώτη φάση της αναδάσωσης, με το φύτεμα χιλιάδων μικρών πεύκων από Έλληνες και ξένους εθελοντές, θα γίνει την ερχόμενη Κυριακή 13 Ιανουαρίου στο σημείο Κοκκιναρά, στα σύνορα Νέας Πεντέλης και Κεφαλαρίου (τέρμα Οδού Ξενίας).
Στις δενδροφυτεύσεις θα παραστεί ο Υφυπουργός Γεωργικής Ανάπτυξης κ. Κιλτίδης, ο οποίος θα φυτέψει ο ίδιος δενδρύλλια μαζί με τον Κύπριο επιχειρηματία κ. Χατζηιωάννου, με ανώτερα στελέχη της βρετανικής πρεσβείας, με εκπροσωπους και μέλη των οργανώσεων "Φύτεψε τις Ρίζες Σου στην Ελλάδα" και "Ανεξάρτητη Κίνηση – Αναδάσωση Τώρα!", και με δημάρχους και τα δημοτικά συμβούλια των γύρω περιοχών.

ΤΟ ΕΠΟΠΤΙΚΟ ΟΡΓΑΝΟ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΕΣΗΕΑ ΣΩΖΕΙ ΤΗΝ ΤΙΜΗ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ

Αρ. πρωτ. 164/10.1.2008

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Το Εποπτικό Οργανο Δεοντολογίας στη σημερινή του συνεδρίαση ασχολήθηκε, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του, με το θέμα του δημοσιογραφικού απορρήτου και επισημαίνει:
Σε όλες τις κοινωνικά και πολιτικά προηγμένες χώρες υπάρχει το δημοσιογραφικό απόρρητο και είναι απολύτως σεβαστό.
Η καθιέρωσή του οφείλεται στην ανάγκη προστασίας της ενημέρωσης από τις συντεταγμένες -και όχι μόνο- εξουσίες. Το απόρρητο υπάρχει για να ενισχύσει την αποκάλυψη και να εμποδίζει τη συγκάληψη.
Για την επίκληση, όμως, του απορρήτου δεν αρκεί η διατήρηση της δημοσιογραφικής ιδιότητας, αλλά θα πρέπει το θέμα που ανακύπτει να συνδέεται άμεσα με την ενημέρωση του λαού.
Δημοσιογράφοι-πολιτικοί αξιωματούχοι, οποιασδήποτε βαθμίδας δεν ασκούν δημοσιογραφία και συνεπώς δεν νομιμοποιούνται να επικαλούνται το απόρρητο. Το ίδιο ισχύει και για όποιον δημοσιογράφο δεν δημοσιοποιεί τις πληροφορίες του, αλλά τις διοχετεύει σε φορείς της εξουσίας.

Το Εποπτικό Οργανο Δεοντολογίας
της ΕΣΗΕΑ

(ομόφωνη απόφαση 10 μελών των δύο Πειθαρχικών Συμβουλίων της ΕΣΗΕΑ)


Και μια ματιά στο Καταστατικό της ΕΣΗΕΑ, που
επικαλείται ελαφρά τη καρδία προσφάτως ο κ.
Ρουσόπουλος:
Αρθρο 9, παρα. 10. "Κάθε μέλος που διορίζεται σε
οποιαδήποτε μετακλητή θέση, δεν μπορεί να
δημοσιογραφεί...".
Τώρα, το πώς ο "δημοσιογράφος" Γ. Ανδριανός, Ειδικός
Σύμβουλος του κ. Καραμανλή -μετακλητός υπάλληλος,
αποσπασμένος από τον Πρωθυπουργό, μπορεί να
επικαλείται τον Κώδικα Δεοντολογίας και το
"δημοσιογραφικό του απόρρητο" κατά την άσκηση της ΜΗ
δημοσιογραφικής του εργασίας, υφίσταται μόνο στα
κεφάλια όσων μεθόδευσαν το κόλπο της συσκότισης και
αυτού του σκανδάλου.

"Συσπείρωση Δημοσιογράφων Δούρειος Τύπος

Κυριακή, 6 Ιανουαρίου 2008

Μεγάλες πλατείες, ανοιχτά μυαλά


Συντάκτης: Μαυροειδής Σταμάτης*
Η Piazza Del Popolo στη Ρώμη φημίζεται, εκτός από την απόλυτη συμμετρία στην κατασκευή της, για την τεράστια έκτασή της। Δε βάζω το χέρι μου στη φωτιά ότι είναι και το σπουδαιότερο μνημείο της ιταλικής πρωτεύουσας αλλά όταν βρίσκεσαι εκεί, αισθανόμενος την άπλα σε συνάρτηση με την αισθητική της αρχιτεκτονικής της νιώθεις εκείνο το κλικ, αντιλαμβάνεσαι τη διαφορά με τα πάτρια εδάφη. Το μάτι αφήνεται ελεύθερο και βλέπει μακριά, ανοίγει το μυαλό όπως σε μια εκδρομή στην εξοχή. Καλό είναι και το παπούτσι από τον τόπο σου αλλά αν δεν κάνεις μια βόλτα παραέξω προκοπή δε βλέπεις. Η παρέα απαρτιζόταν από τρεις Έλληνες, δύο Γάλλους και μια Ελληνοβιετναμέζα. Στα καφέ μπερδευόμασταν με όλες τις φυλές του κόσμου και δεν συναντήσαμε ένα press point στο οποίο να μην πωλούνται οι περισσότερες παγκοσμίου βεληνεκούς εφημερίδες. Στα μπαρ ο Κωνσταντίνος καθόταν αγκαλιά με τη Γαλλίδα φίλη του μιλώντας της στα γαλλικοαγγλικά και μας εξηγούσε στα ελληνικά για το μεγάλο έρωτά του με τη Νορβηγίδα Ida, ενώ παράλληλα μετέφραζε στα ιταλικά τι λέμε στο Χιλιανό συμφοιτητή του την ώρα που ο τελευταίος ήταν απορροφημένος σε μια συζήτηση στα ισπανικά με την Ευρυδίκη. Έτσι απλά παίρνεις μαθήματα ιστορίας και πολιτισμού, φλυαρώντας και συ, μπλεγμένος σε ένα κουβάρι γλωσσών. Κάπως έτσι είναι στις πανεπιστημιακές παμπ του Λονδίνου, στα μπιστρό του Παρισιού και στις μπυραρίες του Βερολίνου. Ορδές αλλοεθνών νέων συναντιούνται και ανταλλάσσουν λέξεις, απόψεις, μαγειρικές, φιλιά και καμιά φορά και μπουνιές. Σε μας εδώ τι φταίει αλήθεια και έχουμε τις πόρτες μας μισόκλειστες και κοιτάμε τον ξένο μόνο ως τουριστικό προϊόν και όχι ως μονάδα γνώσης; Μήπως τα πανεπιστήμιά μας που δεν προσελκύουν ούτε τους βαλκάνιους γείτονές μας; Μήπως η νοοτροπία μας; Μήπως η θεία που μας τσίμπαγε διακριτικά όταν απευθυνόμασταν σε αγνώστους ή μήπως τελικά ότι δεν έχουμε ούτε μια πλατεία που να μας επιτρέπει ν΄ ανασάνουμε;
Σταύρος ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
apollonos@vivodinet.gr

*από την Κυριακάτικη ΑΥΓΗ 03/01/2008

Μια αρχαία γειτονιά στα πόδια της Ακρόπολης



Του Βασίλη ΠΛΑΤΑΝΟΥ

Πολύ κοντά στην Αθηναϊκή Ακρόπολη και στον Παρθενώνα, πριν από 2.500 χρόνια και ώς τον 12ο αιώνα μ.Χ. ζούσαν οι Αθηναίοι, όπως και σήμερα, αλλά πιο οργανωμένοι στον χώρο που κατοικούσανε, με τα σπίτια, τα εργαστήρια, τα καταστήματα, τα λουτρά, τα πηγάδια, τα μαγειριά, το νεκροταφείο τους, στο οικοδομικό τετράγωνο Μακρυγιάννη, όπου οικοδομήθηκε το Νέο Μουσείο Ακρόπολης. Καθώς μας πληροφορεί ο πρόεδρος του Οργανισμού Ανέγερσης Νέου Μουσείου Ακρόπολης (ΟΑΝΜΑ) καθηγητής Δημήτριος Παντερμαλής οι ανασκαφικές έρευνες στου Μακρυγιάννη έφεραν στο φως ένα πυκνοδομημένο κομμάτι της αρχαίας Αθήνας με αλλεπάλληλες οικοδομικές φάσεις, που απ' αυτές οι καλύτερα διατηρούμενες ήταν αυτές της όψιμης αρχαιότητας. Έτσι, με τα αρχαιολογικά ευρήματα που ήρθαν στο φως, στήθηκε η έκθεση "Το Μουσείο και η Ανασκαφή", στο κτίριο Μακρυγιάννη, όπου παρουσιάζονται τα κινητά ευρήματα στον ανασκαφικό χώρο. Σύμφωνα με την αρχιτεκτονική του μουσείου, η Αίθουσα του Παρθενώνα έγινε παράλληλη με τον αρχαίο ναό στην κορυφή του Ιερού Βράχου. Οι ανασκαφικές εργασίες άρχισαν το 1997, τρία χρόνια πριν τον διεθνή διαγωνισμό, χρηματοδοτήθηκαν από τον ΟΑΝΜΑ κι έγιναν με την εποπτεία της Α' Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων. Η ανασκαφή στου Μακρυγιάννη έφερε στο φως μια τυπική αρχαία γειτονιά σε πολλές οικοδομικές φάσεις. Αποκάλυψε άγνωστους ως σήμερα δρόμους με το υδρευτικό κι αποχετευτικό τους δίκτυο, σπίτια διαφόρων εποχών με τις αυλές, τα πηγάδια και τις δεξαμενές τους, μεγάλες αστικές επαύλεις της ύστερης αρχαιότητας με τα ψηφιδωτά τους δάπεδα, δημόσια και ιδιωτικά λουτρά, εγκαταστάσεις υγιεινής, μικρές ή μεγαλύτερες εργαστηριακές μονάδες αλλά και τάφους. Έφερε επίσης στο φως ένα μεγάλο αριθμό αντικειμένων που δείχνουν τις συνήθειες και τον τρόπο που οι κάτοικοι της περιοχής ανταποκρίθηκαν στις ανάγκες της καθημερινής τους ζωής, λάτρεψαν τους θεούς τους, οργάνωσαν τις συναλλαγές τους. Η έκθεση χωρίζεται σε 12 ενότητες, που κάθε μία περιλαμβάνει αντικείμενα που αντιπροσωπεύουν ξεχωριστές πτυχές της ιδιωτικής και δημόσιας ζωής των κατοίκων της περιοχής, που δείχνεται κοντινή μας. Η πρώτη ενότητα αφιερώνεται στα οικοδομήματα (σπίτια, λουτρά) και τον διάκοσμό τους. Παρουσιάζονται μαρμάρινα αρχιτεκτονικά μέλη - βάσεις κιόνων, κιονόκρανα επιστύλια, ανάγλυφες πλάκες, πήλινα ακροκέραμα, ψηφιδωτά δάπεδα, πήλινοι αγωγοί και η προτομή του φιλόσοφου Πλάτωνα, που θα στόλιζε ένα από τα σπίτια της περιοχής στα ρωμαϊκά χρόνια. Κάποιοι χώροι των σπιτιών με πρόσοψη στον δρόμο φιλοξενούσαν καταστήματα ή εργαστήρια, που ήταν και μεγαλύτερες αυτοτελείς εγκαταστάσεις. Στις σημαντικότερες ήταν εργαστήρια κοροπλαστικής του 2ου αι. π.Χ. που κατασκεύαζαν πήλινα ειδώλια, το εργαστήριο μαρμαροτεχνίας του 1ου αι. π.Χ. - 1ου αι. μ. Χ., όπου σμιλεύονταν αγάλματα και αγγεία, μεταλλοτεχνίας και κεραμικής της ίδιας εποχής, αλλά και οργανωμένες βιοτεχνικές μονάδες (κεραμικής, μεταλλοτεχνίας κ.ά.) βυζαντινές. Τις έντονες οικονομικές κι εμπορικές συναλλαγές μαρτυρά ο μεγάλος αριθμός αμφορέων, που πολλοί απ' αυτούς έφεραν στη ράχη των λαβών τους σφραγίσματα με την προέλευσή τους, τα μαρμάρινα ή μολύβδινα σταθμά και τα εκατοντάδες νομίσματα. Η θεμελίωση μιας κατοικίας, ενός εργαστηρίου ή καταστήματος συνοδευόταν από μια μικρή θυσία - "εγκαίνιο". Η τελετουργία περιλάμβανε κάψιμο μέσα σε λάκκο ζώων και πτηνών και την απόθεση πήλινων, μικροσκοπικών αγγείων. Η θυσία απευθυνόταν στις δυνάμεις του κάτω κόσμου, που θα μπορούσαν να προστατεύσουν τους ιδιοκτήτες και ν' αποτρέψουν το κακό, με τον εξευμενισμό τους. Το έθιμο, συχνό στους κλασικούς κι ελληνιστικούς χρόνους, επιβίωσε ως και την ύστερη αρχαιότητα. Τα σπίτια της περιοχής υδρεύονταν από πηγάδια και υπόγειες στεγανές δεξαμενές, όπου συγκεντρωνόταν το νερό της βροχής από τις στέγες. Πολλά πηγάδια, μετά την εγκατάλειψή τους, χρησιμοποιήθηκαν ως χώροι απόρριψης άχρηστων αντικειμένων. Η ανασκαφή τους έδωσε μεγάλο αριθμό πήλινων, συχνά ακέραιων, αγγείων και διάφορα αντικείμενα. Η λατρεία στην αρχαιότητα δεν ασκούνταν μόνο δημόσια, στους ναούς, αλλά και "ιδιωτικά", σε κατάλληλα διαμορφωμένους χώρους στο εσωτερικό των σπιτιών ή στις αυλές. Αντικείμενα, όπως οι μικροί βωμίσκοι, αγαλμάτια, ειδώλια και λύχνοι με παραστάσεις θεοτήτων μαρτυρούν ότι στην περιοχή λατρεύτηκαν η Αφροδίτη, ο Απόλλωνας, ο Διόνυσος, η Άρτεμη, ο Ασκληπιός, η Υγεία, η Εκάτη αλλά και θεότητες ανατολικής προέλευσης, όπως η Κυβέλη, η Ίσιδα και ο Δίας Ηλιοπολίτης. Το πέρασμα στον χριστιανισμό, φανερώνεται στους λύχνους με τα θρησκευτικά σύμβολα, στους πιστήθιους σταυρούς και στις πήλινες "ευλογίες", που περιείχαν λάδι από τόπους μαρτυρίου των αγίων ή νερό από τον Ιορδάνη. Τα πήλινα λυχνάρια υπήρξαν το πιο διαδεδομένο φωτιστικό μέσο στην αρχαιότητα. Απλά ή περίτεχνα, άβαφα ή διακοσμημένα. Από τα ρωμαϊκά χρόνια, το πάνω μέρος τους είχε παραστάσεις με θέματα από τη λατρεία, την καθημερινή ζωή, το φυτικό και ζωικό βασίλειο. Στη βάση τους συχνά υπήρχε η υπογραφή του τεχνίτη ή του ιδιοκτήτη του εργαστηρίου. Στην αποθήκευση, την προετοιμασία και το μαγείρεμα του φαγητού χρησιμοποιήθηκε μεγάλος αριθμός πήλινων σκευών. Αγγεία για το νερό, κρασί κι άλλα προϊόντα (αμφορείς, πρόχοι, λάγυνοι), για λάδι (λήκυθοι), μικρά πήλινα αγγεία (μυροδοχεία) για τα αρτύματα, λεκάνες, γουδιά και γουδεχέρια (ιγδία και δοίδυκες) για την προετοιμασία του φαγητού, χύτρες βαθιές και ρηχές (λοπάδες) για το μαγείρεμα, σχάρες για το ψήφισμο, τηγανόσχημα σκεύη (σείσωνες) για το καβούρδισμα των σπόρων και των καρπών. Το φαγητό μαγειρευόταν σε εστίες και φούρνους (ιπνούς, κλιβάνους), καθώς και σε φορητά μαγκάλια (πύραυνα), χρήσιμα και στη θέρμανση του σπιτιού. Στην καθημερινότητα της οικογένειας και στ' ανδρικά συμπόσια χρησιμοποιήθηκε μεγάλος αριθμός επιτραπέζιων σκευών: πιάτα διαφόρων μεγεθών και σχημάτων (πινάκια, ιχθυοπινάκια, σκυφίδια, αλατοδοχεία) για φαγητό, σάλτσες, καρυκεύματα, κανάτες (οινοχόες, λάγυνοι), ποτήρια και κύπελλα (κύλικες, κάνθαροι, σκύφοι) για κρασί, μικρά κουταλάκια (κοχλιάρια) γι' αβγά και θαλασσινά, δοχεία για επιτραπέζιο λάδι (λήκυθοι). Στα συμπόσια, την οινοποσία συνόδευε συζήτηση, μουσική, χορός, τραγούδι κι άλλες ψυχαγωγικές εκδηλώσεις. Οι εταίρες, οι αυλητρίδες και οι χορεύτριες ήταν οι μόνες γυναίκες που έπαιρναν μέρος. Συχνά οι συμποσιαστές έπαιζαν με τα ποτήρια τους ένα δημοφιλές παιχνίδι, τον κότταβο, ή άλλα "τυχερά" παιχνίδια με πούλια (πεσσούς), ζάρια (κύβους) και κότσια (αστραγάλους). Σ' αντίθεση με τους άνδρες, οι περισσότερες γυναίκες ζούσαν περιορισμένες στο σπίτι. Αντικείμενα, όπως οι βελόνες και οι κουβαρίστρες (πηνία), τα σφονδύλια και τα υφαντικά βάρη (αγνύθες) δείχνουν την ενασχόλησή τους με την υφαντική. Οι χάλκινοι καθρέφτες (κάτοπτρα), τα πήλινα ή γυάλινα μυροδοχεία (λήκυθοι, αλάβαστρα, ασκοί), οι αναδευτήρες, τα κουταλάκια (κοχλιάρια), οι σπάτουλες (σπαθίδες), τα μικρά μαρμάρινα γουδιά με τα γουδοχέρια που κατασκεύαζαν τα καλλυντικά και τ' αρώματα, τα σκεύη φύλαξης καλλυντικών και κοσμημάτων (πυξίδες) μαρτυρούν τη φροντίδα για την εμφάνισή τους. Περόνες, οστέινες ή μεταλλικές, συγκρατούσαν τα ρούχα και τα χτενίσματα, ενώ χρυσά ή χάλκινα σκουλαρίκια (ενώτια), περιδέραια και δαχτυλίδια με ημιπολύτιμους λίθους φοριόταν από τις γυναίκες όλων των κοινωνικών στρωμάτων. Η ζωή των παιδιών στην αρχαία Αθήνα δεν ήταν πολύ διαφορετική των σημερινών. Τα βρέφη έπιναν από το "θήλαστρον" και ηρεμούσαν με τον ήχο της κουδουνίστρας (πλαταγή), τα μικρά διασκέδαζαν με κούκλες (πλαγγόνες), μικροσκοπικά αγγεία ή με πήλινο, τετράτροχο αλογάκι που το τραβούσαν με σχοινί. Τα μεγαλύτερα αγόρια, καμιά φορά και τα κορίτσια, πήγαιναν σχολείο. Έγραφαν σε πλάκες σκεπασμένες με κερί με τη βοήθεια γραφίδας ή σε φύλλα παπύρου μελάνι που το φύλαγαν σε μελανοδοχεία. Αντικείμενα, όπως πήλινα αγγεία σε μορφή παιδιού που παρουσιάζονται στην έκθεση συνδέονταν με τελετές, ενώ τα μαρμάρινα παιδικά κεφαλάκια προέρχονται από αγάλματα που οι γονείς προσέφεραν στους θεούς που προστάτευαν τα παιδιά τους. Η περιοχή Μακρυγιάννη χρησιμοποιήθηκε, κατά καιρούς, και ως τόπος ενταφισμού των νεκρών. Οι περισσότερες ταφές ήταν παιδικές, χρονολογούνται σε πολύ πρώιμους χρόνους, όταν ακόμα ο χώρος δεν είχε κατοικηθεί συστηματικά ή σε πολύ όψιμους, όταν η περιοχή παράκμασε. Τα αντικείμενα που συντρόφευαν τους νεκρούς -συνήθως πήλινα αγγεία, εδώλια, απλά κοσμήματα- αντανακλούν τα ταφικά έθιμα και τις δοξασίες, μετά θάνατον, που επικρατούσαν σε κάθε περίοδο, καθώς την κοινωνική θέση και οικονομική κατάσταση των νεκρών. Μια αρχαία αθηναϊκή γειτονιά κοντινή μας στου Μακρυγιάννη.

*από την Κυριακάτικη ΑΥΓΗ 6.1.08

UNICEF: Κάντε τον ψηφιακό κόσμο ασφαλέστερο για τα παιδιά - αυξάνοντας παράλληλα την πρόσβαση στο διαδίκτυο προς όφελος των πιο μειονεκτούντων

Αθήνα, 11 Δεκεμβρίου 2017 UNICEF: Κάντε τον ψηφιακό κόσμο ασφαλέστερο για τα παιδιά - αυξάνοντας παράλληλα την πρόσβαση στο διαδ...